Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Het eHerkenning Gedrocht

eherkenning waarom het niet werkt

Wij namen een aantal maanden geleden een bedrijf over dat deze siteeHerkenningVergelijker.nl in de portfolio had, wij zijn ondernemers die meestal pakketten aan sites opkopen, opknappen en vervolgens kijken of er nog mogelijkheden zijn met de overgenomen sites. Dus moesten we ons ineens verdiepen in deze overgenomen portal en dus ook het fenomeen eHerkenning.. En wat we tegen kwamen was echt… euh.. een gedrocht.

Waarom eHerkenning er is en er ook moet zijn

eHerkenning is er oorspronkelijk om de Europese doelstellingen van Your Europe op te volgen en communicatie tussen bedrijven en voornamelijk bedrijven en overheden op Europees niveau makkelijker en vooral ook veiliger te maken. Iets wat vanzelfsprekend ook nodig is, maar wat zeer stroperig, onnodig complex en duur in Nederland in de praktijk is gebracht.

Natuurlijk moet deze communicatie op orde zijn, dus we zitten met de introductie van eHerkenning misschien wel gewoon de goede stappen. Maar Nederland heeft het privaat proberen op te lossen, er zijn 6 leveranciers gekozen die van de dienst die zij nu voor de overheid realiseren in een moeilijke situatie zitten: Ze moeten een product aanleveren aan bedrijven waar bedrijven helemaal niet op zitten te wachten. Ze verdienen er blijkbaar weinig aan / of proberen zo veel mogelijk marge te maken waardoor de klanten niet de hoogste prioriteit hadden en de ratings vrijwel altijd negatief zijn… Op dit vlak lijkt marktwerking toch goed mis te zijn gegaan. Dat komt mede door de complexiteit, het feit dat je eigenlijk geen kosten mag rekenen voor belastingaangiftes en het feit dat het een digitale dienst is van de overheid. ( De overheid is hier zoals wellicht bekend slecht in )

De verkeerde keuzes op een rij

#1 – De veiligheidsniveau’s zijn onnodig

Er zijn bijvoorbeeld allerlei verschillende veiligheids- niveau’s in de markt gezet waaronder een compensatie niveau van de belastingdienst. Wat alles verschrikkelijk onoverzichtelijk heeft gemaakt, het was echt 100x beter geweest als er maar één veiligheidsniveau was geweest. Namelijk niveau 3. Iets wat nu langzaam de standaard aan het worden is. Dat had zo ontzettend veel ellende gescheeld maar nu zitten dus de bedrijven met de gebakken peren: Ze moeten zich inlezen, ze moeten dit ‘begrijpen’ en ook moeten ze hier nog eens voor betalen.. Terwijl het eigenlijk maar om één ding gaat: Vertrouwd en eenvoudig inloggen.

Nu bestaan er de volgende niveau’s: 1, 2, 2+, 3, 3-belastingdienst-only en 4

#2 – De beschamende compensatie regeling

In een ander artikel hebben we het ook al aangepakt, maar de eHerkenning compensatie regeling heeft eigenlijk alles kapot gemaakt. Een hele nieuwe categorie toevoegen omdat je als overheid bang bent om teveel te moeten compenseren? Hoe kom je erbij, wie heeft deze beslissing gemaakt? Je moet je door 24 hoepels bewegen om deze compensatie te krijgen, en heb je dat gedaan, dan heb je een vorm van eHerkenning waarmee je ALLEEN maar kan inloggen op de belastingdienst…. PRECIES iets wat juist NIET de doelstelling van eHerkenning was. (Zie je de hoofdletters? Dit maakt ons oprecht boos.. )

#3 – Bij de leveranciers lijkt er ook iets goed mis te gaan

De leveranciers mogen blij zijn als ze weg komen met ‘twee ster’ ratings van gebruikers. Ze lijken ook deze dienstverlening echt op het laagste niveau weg te zetten… Als er voor een bedrijf op een product geen marge wordt gemaakt ( waarschijnlijk dit dus ) dan gaan ze het proberen volledig te automatiseren, en dat met de complexiteit van de overheid.. Het is moeilijk in te schatten wat er precies aan de hand is op dit front. Het lijkt er gewoon op dat deze 6 leveranciers gemiddeld gezien de bedrijven die deze diensten MOETEN afnemen in de kou laten staan.

Ben je een leverancier of werk je bij een leverancier en zie je dit toch echt anders? Laat dan even een reactie achter!

#4 – Waarom loopt Nederland voorop met deze Europese wetgeving?

Het mag duidelijk zijn dat Nederlandse bedrijven niets aan eHerkenning hebben, sterker nog: het benadeeld Nederlandse bedrijven ten opzicht van buitenlandse concurrenten. Ze moeten betalen, ze moeten zich inlezen, ze moeten diensten afnemen van veelal slechte leveranciers en waarvoor? Zodat ze de belasting goed kunnen invullen? Tsja..

Vele andere landen hebben nog niets gedaan aan deze Europese regelgeving, die wachten rustig af en leren van de fouten van anderen voordat ze de boel goed optuigen!

#5 – Als het fout gaat, en je ‘moet’ belastingaangifte doen, wie is dan het slachtoffer?

Altijd weer de ondernemer..

Hoe nu verder met eHerkenning

Niemand praat en schrijft (op deze zeldzame uitzondering na) over eHerkenning. Het is iets wat waarschijnlijk jaren lang op dit niveau zal door blijven etteren totdat het te ver gaat en iemand bij de overheid ineens zegt: Dit moet compleet anders, laten we het een nieuwe naam geven en opnieuw proberen.

Wat in ons opzicht de beste strategie voor de toekomst van eHerkenning kan zijn:

  • Ga ZEER snel over naar één ( max 2 ) veiligheidsniveau’s die toekomst-proof zijn. Eentje moet de standaard worden zodat ondernemers ed. zich niet meer hoeven in te lezen.
  • Stop die belachelijke compensatie regeling en dat rare Niveau 3- belastingdienst.
  • Ga van 6 leveranciers naar maximaal 3 leveranciers en zorg dat deze 3 leveranciers beter aansluiten op de wensen van bedrijven. Test ze zelf maar eens allemaal achter de schermen goed uit. Zorg er ook voor dat deze partijen ook iets meer marge kunnen maken zodat ze betere diensten kunnen aanleveren. Deze dienst zou eigenlijk gratis moeten kunnen zijn voor bedrijven of toch wel voor een lagere maandelijkse prijs dan nu het geval is. Dat zou haalbaar zijn door bijv. de standaard gratis te maken en alles erop en eraan ( zoals bijv. KPI certificaten) wel kosten aan te verbinden en deze alleen maar te laten leveren door deze 3 partijen.

Er moet in ieder geval iets gebeuren, gezien dit oersaaie onderwerp werd het ook eens tijd dat hierover geschreven werd. We hopen dat dit de duizenden ondernemers die nu tijd aan het verspillen zijn doordat ze moeten lezen of ze veiligheidsniveau 2, 2+ of 4 moeten hebben uiteindelijk helpt!