Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Blog

eherkenning waarom het niet werkt

Het eHerkenning Gedrocht

Wij namen een aantal maanden geleden een bedrijf over dat deze siteeHerkenningVergelijker.nl in de portfolio had, wij zijn ondernemers die meestal pakketten aan sites opkopen, opknappen en vervolgens kijken of er nog mogelijkheden zijn met de overgenomen sites. Dus moesten we ons ineens verdiepen in deze overgenomen portal en dus ook het fenomeen eHerkenning.. En wat we tegen kwamen was echt… euh.. een gedrocht.

Waarom eHerkenning er is en er ook moet zijn

eHerkenning is er oorspronkelijk om de Europese doelstellingen van Your Europe op te volgen en communicatie tussen bedrijven en voornamelijk bedrijven en overheden op Europees niveau makkelijker en vooral ook veiliger te maken. Iets wat vanzelfsprekend ook nodig is, maar wat zeer stroperig, onnodig complex en duur in Nederland in de praktijk is gebracht.

Natuurlijk moet deze communicatie op orde zijn, dus we zitten met de introductie van eHerkenning misschien wel gewoon de goede stappen. Maar Nederland heeft het privaat proberen op te lossen, er zijn 6 leveranciers gekozen die van de dienst die zij nu voor de overheid realiseren in een moeilijke situatie zitten: Ze moeten een product aanleveren aan bedrijven waar bedrijven helemaal niet op zitten te wachten. Ze verdienen er blijkbaar weinig aan / of proberen zo veel mogelijk marge te maken waardoor de klanten niet de hoogste prioriteit hadden en de ratings vrijwel altijd negatief zijn… Op dit vlak lijkt marktwerking toch goed mis te zijn gegaan. Dat komt mede door de complexiteit, het feit dat je eigenlijk geen kosten mag rekenen voor belastingaangiftes en het feit dat het een digitale dienst is van de overheid. ( De overheid is hier zoals wellicht bekend slecht in )

De verkeerde keuzes op een rij

#1 – De veiligheidsniveau’s zijn onnodig

Er zijn bijvoorbeeld allerlei verschillende veiligheids- niveau’s in de markt gezet waaronder een compensatie niveau van de belastingdienst. Wat alles verschrikkelijk onoverzichtelijk heeft gemaakt, het was echt 100x beter geweest als er maar één veiligheidsniveau was geweest. Namelijk niveau 3. Iets wat nu langzaam de standaard aan het worden is. Dat had zo ontzettend veel ellende gescheeld maar nu zitten dus de bedrijven met de gebakken peren: Ze moeten zich inlezen, ze moeten dit ‘begrijpen’ en ook moeten ze hier nog eens voor betalen.. Terwijl het eigenlijk maar om één ding gaat: Vertrouwd en eenvoudig inloggen.

Nu bestaan er de volgende niveau’s: 1, 2, 2+, 3, 3-belastingdienst-only en 4

#2 – De beschamende compensatie regeling

In een ander artikel hebben we het ook al aangepakt, maar de eHerkenning compensatie regeling heeft eigenlijk alles kapot gemaakt. Een hele nieuwe categorie toevoegen omdat je als overheid bang bent om teveel te moeten compenseren? Hoe kom je erbij, wie heeft deze beslissing gemaakt? Je moet je door 24 hoepels bewegen om deze compensatie te krijgen, en heb je dat gedaan, dan heb je een vorm van eHerkenning waarmee je ALLEEN maar kan inloggen op de belastingdienst…. PRECIES iets wat juist NIET de doelstelling van eHerkenning was. (Zie je de hoofdletters? Dit maakt ons oprecht boos.. )

#3 – Bij de leveranciers lijkt er ook iets goed mis te gaan

De leveranciers mogen blij zijn als ze weg komen met ‘twee ster’ ratings van gebruikers. Ze lijken ook deze dienstverlening echt op het laagste niveau weg te zetten… Als er voor een bedrijf op een product geen marge wordt gemaakt ( waarschijnlijk dit dus ) dan gaan ze het proberen volledig te automatiseren, en dat met de complexiteit van de overheid.. Het is moeilijk in te schatten wat er precies aan de hand is op dit front. Het lijkt er gewoon op dat deze 6 leveranciers gemiddeld gezien de bedrijven die deze diensten MOETEN afnemen in de kou laten staan.

Ben je een leverancier of werk je bij een leverancier en zie je dit toch echt anders? Laat dan even een reactie achter!

#4 – Waarom loopt Nederland voorop met deze Europese wetgeving?

Het mag duidelijk zijn dat Nederlandse bedrijven niets aan eHerkenning hebben, sterker nog: het benadeeld Nederlandse bedrijven ten opzicht van buitenlandse concurrenten. Ze moeten betalen, ze moeten zich inlezen, ze moeten diensten afnemen van veelal slechte leveranciers en waarvoor? Zodat ze de belasting goed kunnen invullen? Tsja..

Vele andere landen hebben nog niets gedaan aan deze Europese regelgeving, die wachten rustig af en leren van de fouten van anderen voordat ze de boel goed optuigen!

#5 – Als het fout gaat, en je ‘moet’ belastingaangifte doen, wie is dan het slachtoffer?

Altijd weer de ondernemer..

Hoe nu verder met eHerkenning

Niemand praat en schrijft (op deze zeldzame uitzondering na) over eHerkenning. Het is iets wat waarschijnlijk jaren lang op dit niveau zal door blijven etteren totdat het te ver gaat en iemand bij de overheid ineens zegt: Dit moet compleet anders, laten we het een nieuwe naam geven en opnieuw proberen.

Wat in ons opzicht de beste strategie voor de toekomst van eHerkenning kan zijn:

  • Ga ZEER snel over naar één ( max 2 ) veiligheidsniveau’s die toekomst-proof zijn. Eentje moet de standaard worden zodat ondernemers ed. zich niet meer hoeven in te lezen.
  • Stop die belachelijke compensatie regeling en dat rare Niveau 3- belastingdienst.
  • Ga van 6 leveranciers naar maximaal 3 leveranciers en zorg dat deze 3 leveranciers beter aansluiten op de wensen van bedrijven. Test ze zelf maar eens allemaal achter de schermen goed uit. Zorg er ook voor dat deze partijen ook iets meer marge kunnen maken zodat ze betere diensten kunnen aanleveren. Deze dienst zou eigenlijk gratis moeten kunnen zijn voor bedrijven of toch wel voor een lagere maandelijkse prijs dan nu het geval is. Dat zou haalbaar zijn door bijv. de standaard gratis te maken en alles erop en eraan ( zoals bijv. KPI certificaten) wel kosten aan te verbinden en deze alleen maar te laten leveren door deze 3 partijen.

Er moet in ieder geval iets gebeuren, gezien dit oersaaie onderwerp werd het ook eens tijd dat hierover geschreven werd. We hopen dat dit de duizenden ondernemers die nu tijd aan het verspillen zijn doordat ze moeten lezen of ze veiligheidsniveau 2, 2+ of 4 moeten hebben uiteindelijk helpt!

falen eherkenning compensatie

De onzin van eHerkenning Compensatie

De overheid zou de overheid niet zijn als ze niet op een belachelijk complexe manier subsidie geven voor de fouten die ze zelf gemaakt hebben. Het grootste probleem is dat het principieel onjuist is dat ondernemers moeten betalen om belastingaangifte te doen. Dat probleem is duidelijk dus werd er een compensatie opgetuigd om ondernemers tegemoet te kopen. Deze compensatie konden ze moeilijk ‘marktbreed’ doen want dan kon iedereen die EH3 had aangevraagd ineens compensatie aanvragen, dus werd er een soort van tussenvorm opgebouwd: EH3-Belastingdienst.

(meer…)

uitstel

Uitstel eHerkenning 24000 Ondernemers

Na klachten van ondernemers heeft de belastingdienst besloten om 24 duizend ondernemers uitstel te geven voor eHerkenning. Dit uitstel is tot 1 juli om het verplichte eHerkenning aan te schaffen. Het gaat hier om ondernemers met een B.V. die zelf loonaangifte doen via de website van de belastingdienst.

Het overgrote deel van de ondernemers besteedt het doen van dergelijke belastingzaken uit aan hun boekhouder. Voor eenmanszaken geldt dat zij kunnen blijven inloggen met DigiD. Ondernemers zijn ontevreden dat zij door de overheid met verplichte kosten worden opgezadeld om hun aangiften te kunnen doen. De kosten van eHerkenning zijn ongeveer €40 tot €50 per jaar per persoon die er gebruik van gaat maken.

zzper data

EHerkenning Vertraging bij uw Aanvraag

Hoewel eHerkenning al lange tijd beschikbaar is zullen veel bedrijven dit pas aanvragen zodra ze het echt nodig hebben. Daar ligt helaas een probleem, de aanvraag kan namelijk lange tijd, soms meerdere weken, in beslag nemen.

Indien er een loonaangifte moet worden ingediend kan dit niet oneindig worden uitgesteld en zitten bedrijven dus in een benarde situatie. Bij veel leveranciers is het weliswaar mogelijk een spoedprocedure aan te vragen maar met de huidige drukte is een snelle levering niet altijd gegarandeerd.

We zien dan ook bij diverse leveranciers klachten over de lange levertijden binnenkomen. Met name over Reconi komen er momenteel veel klachten binnen en wachten vele klanten al 3 weken of meer.

1 November – eHerkenning nu écht verplicht?


Vanaf vandaag is het UWV enkel nog te gebruiken met eHerkenning. Althans, dat geldt in eerste instantie voor een deel van de bedrijven. Het UWV sluit namelijk de UWV-accounts in fasen af. Dat betekent dat de harde deadline van vandaag in eerste instantie voor kleinere gebruikers zal gelden en in fasen voor alle bedrijven geldig wordt.

Het lijkt er op dat veel bedrijven de aanvraag van eHerkenning zoveel mogelijk uitstellen. Ondanks dat deze harde deadline er al ruim een jaar aan zit te komen zijn er nog veel bedrijven die geen eHerkenning hebben. Gisteren heeft het UWV dan ook de noodklok geluid. De organisatie gaf in een persbericht aan dat slechts 18,6% van de bedrijven een keer met eHerkenning heeft ingelogd.

Het probleem van het aanvragen op het laatste moment wordt duidelijk als we naar reacties via Twitter kijken. De aanvraag duurt namelijk regelmatig langer dan verwacht, zo zien we dat zelfs de beloofde 15 dagen soms niet wordt gehaald

Nog 30 dagen… heeft u al eHerkenning aangevraagd?

Over 30 dagen bereiken we de harde deadline van 1 november 2019 waarop het UWV enkel nog zal werken met eHerkenning. Bedrijven die willen inloggen op de website van het UWV zullen over een geldig eHerkenningsmiddel moeten beschikken.

Ondanks dat ruim 200.000 bedrijven al eHerkenning hebben aangevraagd zijn er ook nog veel bedrijven die wachten tot het laatste moment. Op zich niet zo’n gekke gedacht ware het niet dat de aanvraag soms dagen tot enkele weken kan duren. Dergelijke vertragingen kunnen met een mogelijke piek in aanvragen in de loop van oktober 2019 nog verder oplopen.

We zien dat zowel eHerkenning leveranciers als ook instanties zoals het UWV steeds meer naar buiten komen met de roep naar bedrijven om de aanvraag op tijd te doen.

goedkoop

Wat is de goedkoopste eHerkenning leverancier?

De tarieven van eHerkenning verschillen per leverancier maar ook per niveau. Elke aanbieder kiest eigen tarieven per eherkenningsmiddel. Het loont daarom goed om vooraf te vergelijken, afhankelijk van welk niveau er nodig is blijkt een andere leverancier goedkoper.

Goedkoopste leverancier van EH1

Wie niveau EH1 nodig heeft kan al voor €5 terecht bij zowel Connectis als Z Login. Het betreft hier een abonnement van één jaar. Het allergoedkoopste is het om gelijk voor 3 jaren een abonnement te nemen. Bij Connectis krijg je bij 3 jaar namelijk nog eens 20% korting en komt het jaartarief uit op €4 voor EH1. Connectis biedt dus het goedkoopst EH1 aan.

Goedkoopste leverancier van EH2 (+)

Bij niveau EH2 en EH2+ liggen de tarieven redelijk dicht bij elkaar, dit kost overal net onder of net boven de €20 per middel per jaar. Het goedkoopste aanbod van EH2 vinden we wederom bij Connectis, dit kost slechts €17 per jaar. EH2+ is het goedkoopst te verkrijgen bij KPN voor €20 per jaar. Wie gelijk voor 3 jaar een abonnement wil afnemen kan ook weer goed bij Connectis terecht, dit bedrijf geeft namelijk 24% korting bij afname van EH2 voor 3 jaar en 13% korting bij EH2+ voor 3 jaar. Een abonnement van 5 jaar is ook mogelijk, zo geeft Reconi maar liefst 44% korting bij afname van EH2 voor 5 jaar waardoor de prijs per jaar op €10 uitkomt, voor EH2+ geldt een korting van 42% waardoor de prijs per jaar tot net onder €14 duikt.

Connectis is het goedkoopste voor een periode van 3 jaar, wie gelijk 5 jaar vooruit wil betalen vindt het laagste tarief bij Reconi.

Goedkoopste leverancier van EH3

Bij het meest populaire niveau EH3 liggen de tarieven erg dicht op elkaar, dit varieert van €41 tot €45 per jaar. Ook hier kijken we dus met name naar de abonnementen voor de langere duur, 3 en 5 jaar, om zo tot de goedkoopste keuze te komen.

abonnementsduur:1 jaar3 jaren5 jaren
Connectis€45 €90 (€30/jaar)n.v.t.
Digidentity€41 n.v.t. n.v.t.
KPN€45€100 (€33,33/jaar)€150 (€30/jaar)
Quo Vadis€45 €115 (€38,33/jaar) n.v.t.
Reconi€43€99 (€33/jaar)€149 (€29,80/jaar)
Z Login€45 €95 (€31,67/jaar) n.v.t.
  • Goedkoopste EH3 abonnement 1 jaar: Digidentity
  • Goedkoopste EH3 abonnement 3 jaar: Connectis
  • Goedkoopste EH3 abonnement 5 jaar: Reconi

Goedkoopste leverancier van EH4

De tarieven van EH4 liggen bij maar liefst vier aanbieders op exact €45 per jaar. Alleen KPN en Digidentity rekenen een hoger tarief van respectievelijk €55 en €72 per jaar. Voor één jaar vragen Connectis, Quo Vadis, Reconi en Z login dus hetzelfde (goedkoopste) tarief. De kortingen bij afname van meerdere jaren maken Connectis echter de goedkoopste aanbieder. Dankzij een korting van 33% kost het EH4 middel bij Connectis €30 per jaar (bij afname van 3 jaren).

verschillen bedrijven

Wat zijn de verschillen tussen de eHerkenning Leveranciers?

De zes Nederlandse eHerkenning leveranciers bieden in de basis een erg vergelijkbaar product aan. Elk niveau eHerkenning moet aan strenge eisen voldoen en daardoor zijn de diensten zeer gelijkwaardig. De leveranciers onderscheiden zich echter toch op meerdere punten zoals tarieven en methode van inloggen.

De tarieven verschillen sterk. Zowel in de basis verschillen de tarieven sterk. Echter ook de mogelijkheid om gelijk voor 3 of 5 5 jaar vast te leggen en daarmee een flinke korting te ontvangen is niet bij elke leverancier aanwezig.

De methode van inloggen verschilt ook per leverancier. Er worden drie verschillende verificatie methoden gebruikt, dit zijn SMS, Responder en App. Via één van deze drie methoden kun je beveiligd inloggen bij de leveranciers van eHerkenning. Afhankelijk van je persoonlijke voorkeur kan dit een doorslaggevende reden zijn om een bepaald bedrijf te kiezen.

Naast deze twee specifieke onderdelen waarop bedrijven zich onderscheiden is het niveau van de klantenservice nog een belangrijk aspect. Op papier kennen deze leveranciers een goede bereikbaarheid, de gebruikerservaringen zullen uitwijzen welke bedrijven in de praktijk het beste presteren.

zzper

Heb ik als ZZP’er ook eHerkenning nodig?

In 2019 gaan instanties steeds meer gebruik maken van eHerkenning, het opvallendste voorbeeld is dat het UWV per 1 november 2019 eHerkenning verplicht gaat stellen. Is dit nu enkel voor MKB en grote bedrijven noodzakelijk of heeft u als ZZP’er ook eHerkenning nodig?

Elk contact met een overheidsinstantie zal uiteindelijk verlopen met behulp van eHerkenning. In eerste instantie zullen veel mensen denken aan de belastingdienst. Er zijn echter veel meer momenten dat u eHerkenning nodig zul hebben, denk bijvoorbeeld aan:

  • Auto overschrijven bij RDW (minimaal niveau EH3)
  • Opvragen bedrijfsinformatie bij KVK (minimaal niveau EH1)
  • BTW aangifte indienen bij Belastingdienst (minimaal niveau EH3)
  • Parkeervergunning aanvragen bij Gemeente
  • MIA & Vamil aanvragen voor uw auto bij RVO (minimaal niveau EH1)

Ook zonder dat u een groot bedrijf heeft met personeel zult u regelmatig inloggen bij een instantie, deze bieden nu al eHerkenning als optie aan en dit zal steeds meer de enige mogelijkheid worden. Zolang u weinig doet en de administratie volledig heeft uitbesteed kunt u eHerkenning nog enige tijd uitstellen. Dat is dan ook wel het enige wat het is, uitstellen. Uiteindelijk zal in onze ogen 99% van de ondernemers en ook ZZP’ers in Nederland over eHerkenning beschikken.

Kosten van eHerkenning

Afhankelijk van het niveau dat u nodig heeft en het aantal mensen dat de eHerkenning zal gebruiken lopen de kosten op van een paar tientjes tot meer dan honderd euro per jaar.

Welke Leverancier?

U kunt momenteel kiezen uit 6 erkende leveranciers, in onze vergelijker ziet u de tarieven en opties per bedrijf.